Utbyteskorrespondenterna

En blogg om att vara utbytesstudent runt om i världen.

fredag 8 februari 2008

Lyckorus och kaos i underbara Singapore


Det går inte att få nog av detta exotiska Singapore! Människorna stressar inte, de är hjälpsamma, bekymmerslösa och har alltid ett leende nära till hands. Men det var en kulturkrock utan dess like att komma hit, skriver Yonna Henriksson, utbytesstudent i Singapore.

Wow! Vilket häftigt land! Vilket härligt väder! Underbara människor! Så mycket läcker mat! Awesome! Jag vill aldrig åka hem! Alla vi utbytesstudenter på Nanyang Technological University of Singapore var lyriska när vi möttes upp för en Tiger Beer på campuspuben första kvällen. Det var en kulturchock utan dess like och första stadiet vill jag kalla fullkomlighet. Det går inte att få nog av detta exotiska Singapore. Vi har enats om att till kalla mörka dystra Sverige, där människorna på bussen sitter så långt ifrån varandra som möjligt, vill ingen åka tillbaka. Människorna i Singapore stressar inte, de tar sig tid för varandra, är hjälpsamma, bekymmerslösa och har alltid ett leende nära till hands.

Mitt i detta rus av lycka infaller sig plötsligt kulturchockens andra stadium: Kaos. Varje liten motgång härleds lätt till de många brister jag och mina vänner upptäckt i vårt nya land. Varför står folk på vänstra sidan av rulltrappan? Vid det här laget har jag snubblat över ett tiotal små Singaporianer. Stå inte i vägen! Måste all mat smaka precis likadant? Ge mig köttbullar och potatis! Hemlängtan är stor liksom saknaden efter familj och vänner. Sverige är inte så dumt ändå. Där är det klara besked, raka rör och saker blir gjorda. Dessutom är det en oskriven lag att vänstra sidan av rulltrappan ska hållas fri.

Efter en tid av fullkomlighet och kaos är provomgången slut. Efter tre veckors provsmakning av Singapore med många nya intryck och utmaningar har jag kommit till rätta och funnit en balans mellan dessa två stadier. Så stadium tre får bli just balans. Eftersom jag är svensk och ifrån Landet Lagom trivs jag bäst i detta mellanting. Så även om hemlängtan knackar på ibland trivs jag utomordentligt bra i Singapore. Vädret är härligt men det regnar på eftermiddagarna. Maten är läcker men det finns inte köttbullar och potatis (förutom på Ikea). Människorna är underbara men min familj och mina vänner hemifrån är fortfarande kvar i Sverige. Givetvis kommer jag, även om jag inte riktigt vet när, att åka hem igen. Jag har insett att det inte bara är semester att åka till Singapore utan det blir vardag även här. Då gäller det att ge sig ut på jakt efter en ny kulturchock för att få en gnutta fullkomlighet igen. Räcker det inte med Marina bay, Orchard road, China town och Sentosa är det inte långt bort till nya äventyr i Thailand, Malaysia eller Indonesien.

Jag har hört talas om ett fjärde stadium, nämligen återkomstchocken. Men det blir ett senare problem…

Yonna Henriksson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida