Utbyteskorrespondenterna

En blogg om att vara utbytesstudent runt om i världen.

tisdag 4 mars 2008

Världen knyts samman i Toronto


Toronto är en plats där det kulturella utbytet maximeras. Jag njuter av att vara i ett virrvarr av italienare, iranier, pakistanier och kineser. Det går inte att säga vad som är en typisk kanadensare, skriver Elham Pourazar, utbytesstuden i Toronto.


När jag för fjärde gången landade på Pearson International Airport här i Toronto hade jag en bild av vad som var att förvänta – människor från världens alla hörn och storstadsenergi i världens mest multikulturella stad. Men hur skulle det vara att faktiskt leva och bo här?


Min första introduktion till ”torontonianism” avslöjade en bild inte alltför olik Sverige; man köar snällt till bussen, pratar inte med främlingar i onödan och morrar passivt aggressivt när någon beter sig opassande. Det verkade med andra ord inte vara så annorlunda. Men ju längre tiden går desto mer olikheter upplever jag, på gott och på ont. Den mest uppenbara och positiva skillnaden är utan tvekan hur hemma jag känner mig här, ibland nästan mer hemma än i Sverige. Med föräldrar från Iran men född och uppvuxen i Umeå kan jag ibland känna mig lite mittemellan, rotlös men ändå inte. Att då komma till en stad där bara 30 procent av befolkningen är infödda Torontobor gör det lätt att smälta in.


Jag har förgäves frågat mig själv och andra vad det egentligen innebär att vara kanadensare. Att lämna frågan obesvarad och istället andas in den multikulturella atmosfären är dock mer lockande. Jag tror att frånvaron av en dominerande nationalitet öppnar en värld av nya möjligheter och den ständiga måttstock som fick mitt femåriga jag att känna identitetskris är inte längre lika synlig. Jag njuter istället av att bara vara jag i ett virrvarr av italienare, iranier, pakistanier och kineser.


Torontianism uppblandad med stolthet över kulturell diversifiering, bejakande av olika seder och ett öppet sinne gör att det inte är lika stelt i Kanada. Multikulturalismen uppmuntras vid mitt universitet och de närmare 250 kulturella och religiösa föreningarna är mycket aktiva. Under Multicultural Week var dessa välkomna att delta och studenter från närmare 130 nationer var representerade i events som global modevisning, kulturella workshops, teaterföreställningar och DJ-världsmästerskap.


Som sagt, Toronto är väldigt multikulturellt och efter sex veckor i staden kan jag inte säga annat än att upplevelsen är underbar. Toronto är utan tvekan en plats där världen kan knytas samman och det kulturella utbytet maximeras. Jag älskar det!


Elham Pourazar

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida