Utbyteskorrespondenterna

En blogg om att vara utbytesstudent runt om i världen.

onsdag 26 mars 2008

I bilens förlovade land



I San Diego är det bilen som gäller, även för collegestudenter. Det finns förvånansvärt mycket man kan göra utan att ens kliva ur bilen – köpa mat, ta ut pengar och köpa alkohol, fixa kemtvätten, laga skor, skaffa försäkring, framkalla film och klippa luggen, skriver Victoria Rhodin, utbytesstudent.


En sak som jag har lärt mig av mina sex månader som utbytesstudent är att USA verkligen är bilens förlovade land. Som student i Lund har jag mycket sällan tillfälle att åka bil. Cykel fungerar mycket bättre i stan och tågen till Malmö går var tionde minut.


Här är det annorlunda. San Diego är en mycket utspridd stad. Universitetet ligger på ett ställe, downtown på ett annat och mittemellan finns stränderna. Vart man än vill ta sig får man räkna med en tur på motorvägen. Det borde kanske inte ha kommit som en överraskning för mig, men naiv som jag var trodde jag nog ändå att jag skulle klara mig ganska bra utan bil. Jag tar bussen till skolan de dagar jag inte kan åka med mina kompisar. Jag får räkna med att bussfärden tar en timme mot bilens tio minuter. Bussen stannar ungefär var hundrade meter och trots att även amerikanska bussar har utgång där bak envisas folk med att gå av i den främre utgången för att ytterligare fördröja ankomsten.


I början drev dessa bussfärder mig till vansinne men de erbjuder på samma gång en ganska annorlunda bild av San Diego än vad collegestudenter i vanliga fall får uppleva. Passagerarna består nästan uteslutande av pensionärer, uteliggare och mexikanska damer. Tyvärr är det lätt att förstå varför amerikaner väljer att fortsätta åka bil; eftersom bussarna är så långsamma, högljudda och ineffektiva åker bara de som verkligen måste.


Kollektivtrafiken här är inte på något sätt anpassad till att kunna ersätta biltrafiken. Med dessa avstånd är det också svårt att se hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Även om jag hör många klaga över stigande bensinpriser är det fortfarande relativt billigt att köra bil. Sen hör det förstås till saken att man för det mesta inte åker in till "stan" för att gå på restaurang, shoppa eller se en film på bio. Nej, det enda man behöver göra är att ta bilen till närmsta "mall" där allt bekvämligt nog finns att tillgå.


Många gånger behöver man inte ens kliva ur. Även om drive-in biograferna blir färre och färre finns det förvånansvärt många saker man kan göra drive-through; förutom de gamla klassikerna som att köpa mat, ta ut pengar och köpa alkohol kan man även fixa kemtvätten, laga skor, skaffa försäkring, framkalla film och klippa luggen medan man sitter säkert bakom ratten. De mer förvånande koncepten innehåller drive-in gudstjänster, vigslar, strippklubbar och vapenaffärer (uppenbarligen finns det även kombinerade vapen- och alkoholaffärer).


Det mest kontroversiella är kanske de så kallade drive-through mortuaries där man kan hedra sina döda utan att behöva kliva ur bilen. Efter min tid här i landet känns dessa företeelser inte längre helt främmande.


Victoria Rhodin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida