Utbyteskorrespondenterna

En blogg om att vara utbytesstudent runt om i världen.

måndag 12 maj 2008

Svenska med smak för Singapore


Singapore sjuder av liv. Arbets- och karriärmöjligheterna är goda, de multinationella företagen många. Min dröm är därför att återvända och uppleva Singapore som yrkesverksam, skriver Yonna Henriksson, som nyligen avslutat sin utbytestermin i Singapore.

Att bo och ta del av Singapore och Sydostasien har länge varit en dröm och en av mina av ambitioner. Som utbytesstudent här har mina ambitioner och drömmar dock bara blivit fler.

För mig är Singapore lite av ett förlovat land. Jag har fått en inblick i arbetslivet här och upptäckt att det är ett land i full utveckling med många möjligheter. De flesta multinationella företag är etablerade i Singapore vilket gör att arbets- och karriärmöjligheterna är goda. Människor jag har träffat har fått mig intresserad av att bo och arbeta i Singapore, att leva här.

Likaså är Singaporianerna nyfikna på ett liv ”over seas”. De har också ambitioner och drömmar om att studera eller arbeta i ett annat land. Det känns underligt att deras drömmar är min vardag hemma. När de berättar om sina visioner blir jag rädd att verkligheten ska göra dem besvikna. Å andra sidan är jag inte besviken på deras vardag som är min dröm. Men har vi då samma möjligheter? Tveksamt.

Under min tid som utbytesstudent har jag förstått att det är ett privilegium att vara svensk, åtminstone i min generation. Privilegiet att ha råd att resa och inte hindras av ett traditionellt och mer konservativt tankesätt är inte alla förunnat. Vi svenskar är väldigt vana vid tanken på att åka utomlands. Singaporianska familjer har ett starkare inflytande på individen än vad svenska familjer har. Under min intervju för ett internship här sa intervjuaren att jag givetvis skulle få tid att prata med mina föräldrar. Själv hade jag inte en tanke på att fråga dem om lov att stanna i Singapore, de skulle heller inte förbjuda mig.

För studenterna på NTU finns möjligheten att åka på utbyte till exempelvis Europa, USA, Sydamerika eller Australien. Men när studenterna tagit sin examen håller man dem inom landet för att inte mista den expertis som samhället investerat i. Internationella studenter som gör sin utbildning i Singapore måste efter examen stanna och arbeta för ett singaporianskt företag, ibland så länge som sex år.

Min dröm är att komma tillbaka och uppleva Singapore som yrkesverksam. Jag hoppas att singaporianen med sin dröm om Sverige inte blir besviken på svensk vardag utan kan se det underbara med Sverige som jag själv stirrat mig blind på. Vi svenskar kan behöva påminnas om detta, men samtidigt se nackdelarna och bli bättre. På samma sätt kan jag som utbytesstudent också bidra med något till Singapore.

Sista lektionen är avslutad och av min utbytestermin i Singapore återstår endast tre veckor av final exams. Även här på andra sidan jordklotet kan man känna ”Den blomstertid nu kommer” hänga i luften. Det innebär inte bara att terminen är slut, utan också min Singaporian dream - för den här gången. Det är dags att åka tillbaka vardagen i Sverige, som kanske är någon annans dröm.


Yonna Henriksson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida